afkortingen bronnen verantwoording sitemap mail




Lijst van incidenten: terug naar de incidenten-database

Ernstige spoorwegongevallen

Treinongevallen, treinbotsingen en andere ernstige incidenten met treinen sinds 1945.

Deze lijst is niet volledig. Mail ons als u denkt over juiste of aanvullende informatie te beschikken: editor@zero-meridean.nl

 

 

29 mei 1945: Trein botsing, Maastricht - 1 dode, 44 gewonden

Bij Gronsveld, tussen Eijsden en Maastricht, botsen 2 Amerikaanse legertreinen achterop elkaar. Een tegemoetkomende trein uit Maastricht rijdt op de ravage in.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

26 januari 1946: Trein botsing, Ravenstein - 5 doden, 11 gewonden

Een Engelse militaire trein met verlofgangers botst bij Ravenstein op een stilstaande goederentrein. 5 Britse militairen komen om.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

21 juli 1951: Trein botsing, Gouda - 2 doden, 23 gewonden

Om 7.11 uur moet de trein uit Den Haag, op weg naar Zwolle, aankoppelen aan de wachtende trein uit Rotterdam. Het koppelen mislukt: De trein uit Den Haag rijdt met een snelheid van 25 kilometer in op de wachtende trein uit Rotterdam.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

7 november 1952: Trein botsing, Pernis - 2 doden, 34 gewonden

2 treinen die rond 18 uur vanuit het Botlekgebied werklieden terug naar Rotterdam brengen rijden op de spoorlijn van de B.P.M. raffinaderij achterop elkaar. In de beide treinen bevinden zich zo'n 1200 inzittenden. 2 van hen komen om het leven, 34 passagiers raken gewond, waarvan 6 ernstig.
De spoorlijn heeft geen beveiliging, de treinen rijden op zicht. Daarom moet een rangeerder voorop de locomotief de baan in de gaten houden, maar vanwege het slechte weer gaat deze bij de machinist zitten. De voorste trein heeft wat vertraging. De machinist van de achteropkomende trein ziet zijn voorganger te laat.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: Archief Leeuwarder Courant

 

 

19 juni 1953: Trein botsing, Weesp - 2 doden, 8 gewonden

De expressetrein Amsterdam-Enschede botst achterop op een lege lokaaltrein op weg naar bussum. Het handbediende sein voor de expressetrein stond per vergissing op groen: Zowel de seinwachter als de treindienstleider haalden ten onrechte de vergrendeling van het blok af, zodat het sein op groen gezet kon worden. Waarom beiden dezelfde fout maakten, is onbekend.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: www.nicospilt.com/Ongelukken.htm

 

 

17 januari 1954: Treinbotsing, Dieren - 1 dode, 1 gewonde

Bij het station Dieren-Doesburg rijdt een goederentrein achterop een stilstaande goederentrein. De achterste wagon van de stilstaande trein raakt in brand. Een leerling-conducteur in de achterop-komende locomotief komt om het leven, de machinist raakt zwaar gewond.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

25 mei 1954: Trein botst op autobus, Zandbulten, Kollumerland - 6 doden, 17 gewonden

Op een onbewaakte overweg bij het voormalige station Veenklooster-Twijzel, in het plaatsje Zandbulten, komt een autobus met 26 bruiloftsgasten in botsing met de dieseltrein Leeuwarden-Groningen. 6 inzittenden van de bus komen om het leven, 17 anderen raken gewond. In de trein vallen geen slachtoffers.
De buschauffeur is waarschijnlijk afgeleidt door het instappen van 6 passagiers vlak voor de overweg, waarna hij is opgetrokken zonder te kijken of er een trein aankwam.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: archief Leeuwarder Courant

 

 

13 oktober 1954: Trein botsing, Elst - 6 doden, 9 gewonden

Rond 8.40 uur komt op het station van Elst de sneltrein Nijmegen-Amsterdam op het verkeerde spoor terecht en botst op de tegemoetkomende sneltrein Enschede-Roermond.
De wissels en seinen worden dan nog handmatig omgezet met hendels in het wisselhuis, die via ijzerdraden aan de wissels en seinportalen zijn verbonden. Door het breken van zo'n draad was de hendel wel omgezet, maar het wissel niet.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: mechanisch falen of slijtage

 

 

28 mei 1955: Trein botsing, Geldermalsen - 2 doden, 9 gewonden

Op zaterdag 28 mei 1955 om 23.40 uur botst in Geldermalsen een goederentrein op de laatste trein Utrecht-Eindhoven. De passagierstrein is een mat'46 ElD4 ("muizeneus) 4-wagenbak met nummer 646. De 16 wagons van de goederentrein wordt getrokken door stoomlocomotief NS 4536.
De botsing vindt plaats op het wissel waar de lijnen Dordrecht-Elst en Utrecht-Eindhoven samenkomen. De leerlingmachinist van de goederentrein en de machinist van de passagierstrein komen om het leven. De machinist van de goederentrein, die waarschijnlijk door rood sein is gereden, raakt gewond. Ook 8 passagiers raken gewond.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: Het Utrechts Archief, Op de rails nr 7-2012

 

 

7 mei 1955: Trein ontsporing, Oldebroek - 2 doden, 2 gewonden

Een militaire trein rijdt bij Oldebroek te hard een zijspoor op. 9 rijtuigen en de locomotief ontsporen. In de ravage komen 2 militairen om het leven, 2 anderen raken zwaar gewond.
De machinst had de 2 seinen vˇˇr de wissel verkeerd ge´nterpreteerd. De seinen gaven volgens het "lichtseinstelsel 1946" in een ingewikkelde combinatie van witte en groene lampen aan dat de trein langzaam moest rijden om de wissel naar een zijspoor te kunnen nemen, maar de machinist meende in de combinatie af te lezen dat hij op hoge snelheid het hoofdspoor zou volgen.
Na dit ongeval werd het seinstelsel vereenvoudigd.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: archief Leeuwarder Courant, www.nicospilt.com/Lichtseinen1946.htm

 

 

19 februari 1956: Trein botsing, Beverwijk - 14 gewonden

Door gladde rails kan een zware goederentrein met stenen niet meer wegkomen van de helling uit de Velsertunnel. De passagierstrein, uit de richting Uitgeest, remt af van 120 km/u tot 45 km/u, maar blijft daarna doorrijden doordat de remmen weigeren. De trein rijdt het station van Beverwijk voorbij en botst tegen de stilstaande goederentrein.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: mechanisch falen of slijtage

 

 

23 augustus 1956: Treinbotsing, Amsterdam - 1 dode

Oo de wisselstraat bij het oostelijk eiland ontspoort locomotief 1141 en komt zijdelings in botsing met de tegemoetkomende trein 1818, bestaande uit materieel Ĺ24. Een passagier in trein 1818 raakt zo zwaar gewond dat hij komt te overlijden.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend
bronnen: www.nicospilt.com

 

 

20 november 1956: Trein botsing, Dalfsen - 2 doden, 20 gewonden

Op het enkelspoor Emmen-Zwolle botsen rond 20.30 uur twee gekoppelde diesellocs frontaal op het dubbele dieseltreinstel van het type "Blauwe Engel". De diesellocs, op weg naar Emmen om de olietrein Emmen-Pernis op te halen, hadden in Dalfsen op de stoptrein naar Zwolle moeten wachten, maar zijn door rood sein gereden. In een flauwe bocht zien de machinisten elkaar niet aankomen. Beide machinisten komen om het leven.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

12 augustus 1957: Treinbotsing, Woensel - 7 doden, 50 gewonden

Tussen Eindhoven en Best, nabij Woensel, rijdt de stoptrein uit Amsterdam richting Maastricht met 100 km/u in op de langzaamrijdende expresse-trein uit Eindhoven op weg naar Den Haag. De machinist van de expressetrein had een "lastgeving verkeerd spoor" omdat er bij Woensel problemen met het spoor waren. De communicatie tussen de treindienstleiders rond die lastgeving verliep niet goed. De stoptrein machinist wist van niets en de seinen en wissels stonden verkeerd.
7 inzittenden van beide treinen kwamen om, 50 anderen raakten gewond, waarvan 24 ernstig.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: miscommunicatie / fout in administraties
bronnen: archief Leeuwarder Courant

 

 

21 november 1960: Ontsporing, Woerden - 2 doden, 53 gewonden

Om 20.10 uur loopt een Britse militaire trein met 151 verlofgangers, van Hannover onderweg naar de boot in Hoek van Holland, voorbij Woerden uit de rails. Op de plaats van de ontsporing werd aan een wissel gewerkt en gold een snelheidsbeperking van 40 km/u. Mogelijk heeft de trein te hard gereden. Een Duitse bediende in de restauratiewagen en een Britse matroos komen om. 3 militairen raken zwaargewond, er zijn 50 lichtgewonden. De plaats van het ongeval ligt midden in het poldergebied en is moeilijk te bereiken. Het duurt vele uren voordat alle passagiers van de rampplek zijn afgevoerd.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

22 februari 1961: Trein botsing, Geldrop - 1 dode, 9 gewonden

De sneltrein Amsterdam-Maastricht botst rond 14.00 uur met een snelheid van 70 km/uur op een stilstaande goederentrein in station Geldrop. De sneltrein was door een verkeerde wisselstand op het spoor van de goederentrein gekomen.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

4 juni 1961: Treinbotsing, Tilburg - 2 doden

Goederentrein 4238 rijdt door een stoptonend sein en botst op de middenbrug over het Wilhelminakanaal frontaal op goederentrein 4207. Beide machinisten komen om het leven.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

8 januari 1962: Treinramp, Harmelen - 93 doden, 54 gewonden

Rond 9.19 uur reed de stoptrein vanuit Woerden richting Amsterdam op de splitsing bij Harmelen een stuk over het tegengestelde spoor om de wissel naar Breukelen te nemen. De vertraagde sneltrein Utrecht-Rotterdam die op dit spoor aan kwam rijden miste, onder andere door de dichte mist, een geel voorwaarschuwingssein en kwam met grote snelheid op het rode sein aanrijden.
Op dat moment bevonden de treinstellen richting Breukelen zich juist op het wisselstuk.
De zware locomotief van de sneltrein kon niet meer tijdig voor het rode sein stoppen en boorde zich met 107 km/u in het lichte stoptreinmaterieel.
93 mensen vonden de dood, inbegrepen de 2 machinisten. 52 passagiers raakten gewond. Net als ten tijde van de watersnoodramp was er geen professionele rampenbestrijding.
Welke schakels braken:
Twee treinen bevonden zich tegelijkertijd op hetzelfde spoor, slechts tegen elkaar beveiligd door 1 rood sein en 1 geel voorwaarschuwings sein. De seinen waren door de mist slecht zichtbaar en kwamen slechts 1 maal voor. De machinist van de sneltrein heeft na het passeren van het gele sein de trein niet afgeremd. Pas toen in de mist het rode sein opdoemde heeft de machinist geprobeerd de trein met een zg. snelremming tot stilstand te brengen, maar de remweg was te lang.
En nu ?
Na Harmelen heeft de NS, een voor die tijd zeer vooruitstrevende, technische oplossing aangebracht (Automatische TreinBe´nvloeding ATB) die een trein die door geel of rood sein rijdt altijd stilzet, ongeacht de reactie van de machinist. Het bloksysteem gecombineerd met ATB maakt het onmogelijk dat 2 treinen zich tegelijkertijd op hetzelfde spoor bevinden. Helaas is het ATBsysteem niet overal ingevoerd (zie treinramp Schiedam). Het is verouderd en het werkt niet bij lagere snelheden waardoor er bij stations en op rangeerterreinen nog altijd treinbotsingen mogelijk zijn, zij het bij lage snelheid.

categorie: ramp (grip 3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
lees meer...
bronnen: danger-ahead.railfan.net/accidents/harmelen/home.html, Spoorwegongevallen in Nederland, R.T. Jongerius ę 1993 Schuyt en co ISBN 90 6097 341 0

 

 

31 augustus 1964: Trein botsing, Westervoort - 5 doden, 52 gewonden

Rond 9.10 uur botst op het 3 kilometer lange enkelspoor tussen Arnhem en Westervoort, honderd meter ten oosten van de IJsselbrug, de Internationale trein 767 Oberhausen - Arnhem frontaal op de stoptrein Arnhem - Doetinchem. De Internationale trein zou de rood sein zijn gereden.
De IJsselbrug was in 1853 ÚÚn van de eerste dubbelspoor-bruggen in Nederland, maar werd in de Tweede WereldOorlog door de Duitsers opgeblazen. In het kader van de wederopbouw werd na de oorlog een afgedankte Engelse enkelspoor-brug geplaatst, die tot 1980 dienst deed. De nieuwe brug bleef enkelsporig, totdat in 1984 een tweede exemplaar ernaast gelegd werd. Pas toen werd het drukke baanvak Arnhem-Westervoort dubbelsporig.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

31 mei 1966: Ontsporing, Hedel - 7 gewonden

Geen verdere gegevens bekend

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

25 augustus 1967: Trein botsing, Beesd - 2 doden, 7 gewonden

Om 5.55 uur in de mistige ochtend van 25 augustus 1967 had de goederentrein uit de richting Geldermalsen op het zijspoor van station Beesd moeten wachten op de eerste passagierstrein van die dag, die op het enkelspoor uit de richting Leerdam het station naderde. De goederentrein rijdt echter met 70 km/u langs het station en voorbij het rode uitrijsein, over de wissel het enkelspoor op. De dieselloc 2521 boort zich frontaal in het DE-2 treinstel 65.
De machinist en de conducteur van de passagierstrein komen om. 7 passagiers en de machinist van de dieselloc raken gewond.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
zie ook http://www.guusstoker.web-log.nl/
bronnen: met dank aan R.Stoker

 

 

9 november 1967: Trein ontspoort na botsing, Heythuysen - 3 doden, 6 gewonden

Om 9.56 uur botst op een bewaakte overweg tussen Heythuysen en Haelen de stoptrein Maastricht-Eindhoven tegen een met 20 ton kolen geladen vrachtwagen. Het treinstel ontspoort en de voorste bak slaat over de kop. De machinist en de conducteur, die beiden in de bestuurderscabine zitten, komen om het leven. De vrachtwagenchauffeur overlijdt later in het ziekenhuis. 6 passagiers raken gewond.
Het ongeluk gebeurt in dichte mist. De vrachwagenchauffeur heeft waarschijnlijk in de mist de overwegbomen niet op tijd gezien.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: Archief Leeuwarder Courant

 

 

9 september 1968: Trein ontspoort na botsing, Rilland - 1 dode, 5 gewonden

Op een spoorwegovergang bij Rilland komt een vrachtwagen in botsing met een trein. De vrachtwagen slaat een gat van 4 meter in de trein, die ontspoort en over een afstand van 600 meter het spoor, de bovenleidingportalen en seinkasten vernield. De vrachtwagenchauffeur komt om het leven, in de trein raken 5 passagiers gewond, waarvan ÚÚn ernstig.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: Archief Leeuwarder Courant

 

 

29 november 1968: Trein botsing, Zevenhuizen - 4 gewonden

De sneltrein Enschede - Den Haag botst op het baanvak Gouda-Zoetermeer bij Zevenhuizen op een goederentrein. De machinist van de sneltrein had in dichte mist een geel voorwaarschuwingssein over het hoofd gezien en kon de trein bij het daaropvolgende rode sein niet meer op tijd tot stilstand brengen. 4 passagiers raken gewond.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: archief Leeuwarder Courant

 

 

25 januari 1969: Treinbotsing, Breda - 1 dode

2 goederentreinen botsen bij Breda op elkaar omdat een machinist een rood voorsein over het hoofd zag en niet meer op tijd kon stoppen. De andere machinist kwam om het leven.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

18 augustus 1969: Ontsporing, Zaltbommel - slachtoffers onbekend

Een passagierstrein ontspoort na een botsing met een vrachtwagen.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

7 februari 1970: Trein botsing, Dordrecht - 20 gewonden

Een trein uit Roosendaal rijdt achterop de D-trein uit Parijs.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

9 december 1970: Ontsporing, Heeze - 1 dode

Een paasagierstrein rijdt met 130 km/u op vrachtwagen geladen met stenen. De trein ontspoort. De machinist van de trein komt om het leven.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

31 mei 1971: Trein botsing, Duivendrecht - 5 doden, 34 gewonden

De sneltrein Maastricht-Zandvoort rijdt door rood sein en botst achterop een stilstaande internationale trein uit Basel.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

30 juni 1972: Trein botsing, Utrecht - geen gewonden

De sneltrein Venlo-Amsterdam rijdt bij het Utrechtse Blauwkapel door een rood sein en komt zijdelings in botsing met een ertstrein. De locomotief 1107 van de sneltrein ontspoort. Niemand raakt gewond.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: www.archiefedwardbary.nl

 

 

8 augustus 1975: Trein botsing, Amsterdam - 1 gewonde

Loc 1112 botst op de wisselstraat bij het Centraal Station op een tegemoetkomende trein.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

2 december 1975: Treinkaping, Wijster - 3 doden

Op dinsdagochtend 2 december 1975 stappen 7 Molukse mannen in het voorste treinstel van de stoptrein van Groningen naar Zwolle. Ze hebben sinterklaas-pakketten bij zich. De trein nadert het Drentse dorpje Wijster, als de mannen wapens uit de pakketten halen en aan de noodrem trekken. Het is 10.07 uur. De stoptrein maakt een noodstop en komt midden tussen de Drentse weilanden tot stilstand. De machinist wordt doodgeschoten. 72 passagiers in het voorste treinstel worden 12 dagen lang gegijzeld door een groep Zuid-Molukse vrijheidsstrijders.
De vrijheidsstrijders willen dat Nederland hun belofte van een onafhankelijke Zuid-Molukse staat serieus gaat nemen. Als de overheid niet snel genoeg reageert, schieten ze ÚÚn voor ÚÚn enkele passagiers dood. ╔Ún van de executies mislukt en de gijzelaar weet te ontsnappen, maar 2 andere passagiers komen om het leven.
Tegelijk met de kaping in Wijster wordt ook de Indonesische ambassade in Amsterdam bezet. Daarbij valt 1 dode.
Na bemiddelingen vanuit de Molukse gemeenschap geven de kapers zich op 14 december 1975 over.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: aanslag   |   object: trein   |   oorzaak:
lees meer...
bronnen: Archief Leeuwarder Courant, De Molukse Acties Peter Bootsma, ę 2000 Boom ISBN 90 5352 645 5

 

 

4 mei 1976: Treinramp, Schiedam - 24 doden

Locomotief 1311 trekt op 4 mei 1976 de internationale trein D215 vanuit Hoek van Holland richting Munchen. Vlak voor het station Schiedam-Rotterdam West staat op hetzelfde spoor de stoptrein 4125 richting Rotterdam te wachten om het station te kunnen binnenrijden. De internationale trein wordt over het linkerspoor geleid om voor de stoptrein uit verder te kunnen.
Voor dat linkerspoor staat in het station Schiedam-Rotterdam West de sprinter 4116 richting Hoek van Holland te wachten voor rood sein. Het vertreklicht op het perron brandt dan ook niet, maar de HoofdConducteur, afgeleidt door en in- en weer uitstappende passagier, merkt dat niet op en geeft het vertreksignaal. De machinist ziet het rode StopTonende Sein 60 over het hoofd. De sprinter trekt snel op, de D-trein tegemoet. Om 7.54 uur boort het lichte treinstel 2008 zich frontaal in de zware locomotief 1311. Er vallen 24 doden, 5 zwaar gewonden en tientallen lichtgewonden.
Welke schakels braken:
Dezelfde als in Harmelen in 1962: 2 treinen op hetzelfde spoor. Op dit traject was geen Automatische Trein Be´nvloeding aanwezig. Maar omdat het StopTonend Sein 60 zich vlak na het station Schiedam-Rotterdam West bevindt, zou de sprinter nog te langzaam hebben gereden om door de Automatische TreinBŰinvloeding te worden tegengehouden: Onder de 40 km/u kan de ATB zijn werk niet doen.
En nu ?
Het ATB-systeem is inmiddels vrijwel overal aanwezig, maar het systeem is verouderd. De mogelijkheid om met een lage snelheid toch door rood licht te rijden veroorzaakt regelmatig treinbotsingen, met name op wisselstraten en in stations.
De definitieve opvolger van ATB heet European Rail Traffic Management.Waar ATB werkt met zware electrische relais en stroompulsen, maakt ERTMS gebruik van geavanceerde computertechnology waarmee alle informatie van de spoorbaan en de treinenloop vastgelegd en geanalyseerd wordt. Bij dreigend gevaar grijpt het systeem automatisch in.
ERTMS is gebaseerd op de systemen die in de luchtvaart in gebruik zijn, maar de invoering is zeer duur en tijdrovend. De Betuwelijn, de nieuwe 4-baans spoorlijn Amsterdam-Utrecht en de HSLlijn staan als eerste op de rol om ERTMS te gaan toepassen. Meer info over ERTMS (eng.).
Juist op een dubbelspoors baanvak is het ÚÚnvoudig de voertuigbewegingen in verschillende richtingen gescheiden te houden, maar in de (krappe) dienstregeling '75-'76 moest de internationale trein D215 iedere dag geruime tijd - vanwege de ligging van de kruiswissels vanaf Vlaardingen-Centrum tot vlak voor Schiedam-Rotterdam West - op het linkerspoor rijden om de stoptrein 4125 in te halen. Deze risicovolle inhaalbeweging is na de ramp uit de dienstregeling geschrapt.

categorie: ramp (grip 3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
lees meer...
zie ook http://www.spoorwegincidentbestrijding.nl/cms/show/id=637757
bronnen: Spoorwegongevallen in Nederland, R.T. Jongerius ę 1993 Schuyt en co ISBN 90 6097 341 0
met dank aan G.H. van der Laan voor de correctie

 

 

27 oktober 1976: Trein botsing, Goes - 7 doden, 7 gewonden

In de vroege ochtend van woensdag 27 oktober 1976 hangt een dichte mist over de Zeeuwse velden tussen Goes en Middelburg. Rond 7.10 uur is een goederentrein met 14 ketelwagens bezig bij het wissel bij het gehucht Eindewegen, Ýn 's Heer Arendskerke, van het hoofdspoor af te buigen naar het Sloe-gebied. De goederentrein manouvreert heel langzaam over de wisselstraat. Achter de goederentrein staat sein 605 op rood.
Om 7.11 uur vertrekt de stoptrein 4611 uit Goes richtig Arnemuiden. De trein is vol scholieren op weg naar Middelburg en Vlissingen. Stoptrein 4611 bestaat uit een enkel vierwagenstel 767, een Materieel '54 "hondekop". De machinist mist het gele voorsein vˇˇr StopTonend Sein 605 en remt niet tijdig af. De hondekop botst met een snelheid van 100 km/uur achterop de 6 ketelwagens die nog op het hoofdspoor staan. De voorste wagenbak schiet over de ketelwagens heen en blijft hoog in de lucht hangen.
In deze wagenbak komen de machinist, een in de cabine meerijdende storingsmonteur en 5 scholieren om het leven. 7 passagiers raken gewond.
Op het traject Roosendaal-Vlissingen was nog geen Automatische Trein Be´nvloeding ATB aanwezig om de trein af te remmen toen het gele voorsein werd gemist.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: archief Leeuwarder Courant, Sporenplan.nl, zeeuwse-spoorlijn.50webs.com/materieel5.htm

 

 

11 juni 1977: Treinkaping, De Punt - 8 doden, 6 gewonden

Nadat in 1975 bij het Drentse Wijster een trein was gekaapt door Zuid-Molukse jongeren (waarbij 2 doden vielen), wordt op 23 mei 1977 rond 9 uur bij De Punt, op de grens van Drente en Groningen, de Intercity van Assen naar Groningen gekaapt . De hoofdconducteur en de machinist worden onder bedreiging van een vuurwapen uit de trein gezet. Ook 40 reizigers uit het voorste treinstel 747 van de Intercity mogen gaan; de overige 45 passagiers worden gegijzeld.
Tijdens de gijzeling van de trein werd ook een school in Bovensmilde doelwit van een gijzel-actie. De kapers willen de Nederlandse regering dwingen zich in te zetten voor een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken. Als deze eisen niet zouden worden ingewilligd zouden de trein en de school worden opgeblazen.
Na 20 dagen (482 uur), in de vroege ochtend van 11 juni, bestormen mariniers van de Bijzonder BijstandEenheid BBE de trein, met luchtsteun van 6 Starfighter straaljagers die een schijnaanval op de trein uitvoeren om de kapers te intimideren.
2 gegijzelden en 6 kapers komen bij de aanval om het leven, 7 gegijzelden raken gewond. 3 kapers en 43 gegijzelden overleven de kaping ongedeerd. De kaping in de school wordt zonder bloedvergieten beŰeindigt.
In de Molukse gemeenschap vindt men dat de overheid excessief geweld heeft toegepast, terwijl de kapers een geweldloze actie voor ogen hadden. Als reactie daarop gijzelen op 13 maart 1978 3 gewapende Molukkers ambtenaren in het Provinciehuis in Assen. Aan die actie komt al snel een eind door een bestorming door Mariniers. 2 gijzelaars komen om het leven.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: aanslag   |   object: trein   |   oorzaak:
lees meer...
bronnen: archief Leeuwarder Courant, De Molukse Acties, Peter Bootsma, ę 2000 Boom ISBN 90 5352 645 5

 

 

28 februari 1978: Trein botsing, Westervoort - 1 dode, 25 gewonden

Bij de enkelsporige brug in Westervoort ziet de machinist van de dieseltrein naar Winterswijk het stopsein te laat en botst op zijn tegenligger, de Trans Europe Express uit Munchen op weg naar Amsterdam. Op het traject was geen ATB aanwezig.
Al eerder, in 1964, vond op deze brug een ernstige treinbotsing plaats. Pas in 1984 werd het baankvak dubbelsporig.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

28 augustus 1979: Trein botsing, Nijmegen - 8 doden, 30 gewonden

In een flauwe bocht bij station Nijmegen botst een passagierstrein tegen een lege trein. Er werd op dat moment gewerkt aan het ombouwen van een oud beveiligingssysteem naar het nieuwe ATB. Tijdens de ombouw was een schakelfout gemaakt, waardoor een wissel niet omgelegd werd. De lege trein uit Wijchen kreeg wel groen licht, maar kwam op het linkerspoor terecht. De machinist vond dat wel vreemd omdat hij daarvoor niet de voorgeschreven "lastgeving verkeerd spoor" had gekregen, maar reed toch verder omdat hij wel een veilig sein had gekregen. In de flauwe bocht kon hij de tegemoetkomende trein op hetzelfde spoor niet zien aankomen.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

25 juli 1980: Trein botsing, Winsum - 9 doden, 21 gewonden

Op de enkelsporige lijnen vanuit Groningen naar Rodeschool en Delfzijl is geen ATB of seinsysteem. De treindienst wordt per mobilifoon geregeld vanuit een centrale post. Via deze verbinding krijgen de machinisten van station tot station toestemming tot verder rijden en moeten dat bevestigen. In de centrale post wordt het baanvak dan in een systeempje vergrendeld. Op 25 juli 1980 botsen 2 treinen op elkaar. EÚn ervan was vertrokken zonder radiografische toestemming van de centrale dienstleiding.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
lees meer...

 

 

15 september 1980: Ontsporing, Vlaardingen - 12 gewonden

De draaispoorbrug over de haven van Vlaardingen was niet geheel gesloten toen de stoptrein met lage snelheid passeerde. De trein ontspoorde hierdoor, kantelde en viel van de brug.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: mechanisch falen of slijtage

 

 

3 december 1980: Treinbotsing, Warmond - 2 doden, 3 gewonden

Op de splitsing van het baanvak Leiden-Haarlem en de nieuwe Schiphollijn in aanleg botst een werktrein met diesel-electrische locomotief 2455 ervoor tegen een andere, stilstaande, werktrein. De loc slaat om. Stoptrein 5325 van Leiden op weg naar Haarlem, botst op de brokstukken en ontspoort. Daarbij wordt de machinist van de werktrein, op weg naar een diensttelefoon om het ongeluk te melden, door de ontsporende stoptrein geraakt en overlijdt. De kop van het treinstel boort zich in het weiland. Ook de machinist van deze trein overlijdt. 3 passagiers raken gewond.
Bij de botsing is zelfs nog een vierde trein betrokken: Een Intercity schampt de wrakstukken lichtjes, maar blijft op de rails.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

27 december 1982: Trein botsing, Rotterdam - 3 doden, 20 gewonden

Een Internationale trein botst op de stoptrein Leiden ľ Roosendaal. De machinist van de stoptrein is door onbekende oorzaak door twee waarschuwingsseinen en een stopsein gereden.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

31 oktober 1983: Ontsporing, Heeze - 1 dode, 2 gewonden

Een meettrein rijdt met te hoge snelheid over een wissel, ontspoort en boort zich in de overwegwachterswoning. De bewoonster komt om.
In 1986 ontspoort hier weer een trein. Het 3e spoor met de aftakkende wissel wordt na dit ongeval verwijderd.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

8 oktober 1986: Ontsporing, Heeze - geen slachtoffers

Loc 1141 met een lege kalktrein en 2 andere locomotieven "in opzending" ontspoort op het wissel bij Heeze. Al tweemaal eerder ontspoorde hier een trein. In 1983 kwam hierbij een bewoonster om het leven. Bij het oude station van Heeze-Leende wordt een 3e spoor af en toe bereden om roestvorming te voorkomen. In alle drie gevallen werd het aftakkende wissel veel te hard bereden.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

1 juni 1988: Trein botsing, Rilland Bath - 3 doden, 28 gewonden

Stoptrein 14627, bestaande uit de Plan V64 treinstellen 904 en 958, vertrekt rond 10.30 uur uit Rilland-Bath naar Goes. Op hetzelfde spoor, 1.5 km voorbij Rilland richting Krabbendijke, staat op dat moment proeftrein 82202 stil. De proeftrein bestaat uit locomotief 1636 en 22 volbeladen grindwagens. Stoptrein 14627, die net op snelheid is gekomen, remt met volle kracht maar kan een botsing niet meer voorkomen. Het voorste treinstel wordt bovenop de zware goederenwagons gelanceerd.
In de stoptrein komen 3 mensen om het leven, waaronder de machinist.Er vallen 28 gewonden.
De stoptrein bleek bij het uitrijden van stations Rilland-Bath een StopTonend Sein te hebben genegeerd. Op het traject Roosendaal-Vlissingen was nog geen Automatische TreinBe´nvloeding aanwezig, dat de trein bij het passeren van het rode sein had kunnen stilzetten.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: zeeuwse-spoorlijn.50webs.com. Met dank aan S.Krapf

 

 

20 juni 1989: Trein ontsporing na botsing, Oostdijk - 1 dode

Rond 9 uur in de ochtend van dinsdag 20 juni 1989 botst de stoptrein Vlissingen-Roosendaal met een snelheid van 120 km/u op een vrachtwagen. De botsing vindt plaats op een overweg aan de Nieuwlandse Binnendijk in Oostdijk, tussen Kruiningen en Krabbendijke. De overweg is met een AKI (Automatische Knipperlicht Installatie) beveiligd. De stoptrein bestaat uit 2 2-wagen treinstellen van het type Mat'64. De voorste bak loopt uit de rails en vernielt spoor en bovenleiding.
De chauffeur van de vrachtwagen wordt uit zijn voertuig geslingerd en overlijdt. De inzittenden van de trein blijven ongedeerd.
De chauffeur was bezig met maaiwerkzaamheden en had waarschijnlijk een gehoorbeschermer op, waardoor hij de niet kon horen, terwijl de felle zon het zicht op de knipperlichten verminderde. De machinist van de trein zag de vrachtwagen te laat omdat er vlak voor de overweg een betonnen dijk coupure in het spoor zit, wat het zicht voor de machinist op de overweg belemmerd.
Een met een AKI beveiligde overweg had geen overwegbomen. Op dergelijke overwegen was de ongevalskans 10 keer groter dan op overwegen met AHOBs (Automatische Halve OverwegBomen). Daarom zijn tussen 2001 en 2007 alle AKI's omgebouwd tot (mini-)AHOBs.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
zie ook https://krantenbankzeeland.nl/issue/stm/1989-06-20/edition/null/page/1?period=20/06/1989
bronnen: Krantenbank Zeeland (De Stem, PZC)

 

 

31 oktober 1992: Trein botsing op wisselstraat, Eindhoven - 11 gewonden

Op de wisselstraat bij station Eindhoven botsen 2 treinen op elkaar. Op wisselstraten, waar treinen langzaam rijden, werkt de ATB niet, dus kan een trein ongehinderd door rood sein rijden.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

30 november 1992: Ontsporing, Hoofddorp - 5 doden, 33 gewonden

De Intercity Amsterdam-Vlissingen negeert een snelheidsbeperking bij een spoorwegwerk ter hoogte van Hoofddorp. Ter plaats gold een snelheidsbeperking, die met borden was aangegeven. Ook had de machinist hiervoor een zg. "lastgeving" gekregen. De rails was hier provisorisch vastgezet, maar de trein reed met 120 km/u door en ontspoorde.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

5 februari 1994: Trein botsing, Den Haag - 21 gewonden

Tijdens het rangeren ramt een rangeerloc de zojuist vertrokken intercity naar Leeuwarden.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

13 juli 1998: Treinbotsing na ongeval op overweg, Weert - 1 dode, 4 gewonden

Treinstel 434, onderweg van Eindhoven naar Weert, botst op een met knipperlichten beveiligde overweg bij Weert op een tractor. Een uit de tegenovergestelde richting komende goederentrein kan niet op tijd stoppen. Doordat het treinstel met het voorste draaistel ontspoord was en daarbij in het profiel van het naastliggende spoor was gekomen, werd een groot deel van de zijwand van het treinstel opengereten.
De tractorbestuurder overlijdt.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

20 augustus 2002: Lekkage ketelwagon, Amersfoort - geen slachtoffers

Op het rangeerterrein bij station Amersfoort ontstaat lekkage aan een ketelwagon met acrylnitril, een stof die gebruikt wordt voor de productie van textielvezels. Acrylnitril is zeer explosief, kankerverwekkend en gevaarlijk voor het zenuwstelsel. De lekkage in een afsluiter bovenop de tank wordt ter plekke gedicht en de wagon wordt overgebracht naar Rotterdam, waar de lading wordt overgepompt. Het station en omgeving zijn urenlang ontruimd.

categorie: chemie incident (grip 1/2/3)   |   aard: ongeval met gevaarlijke stof   |   object: trein   |   oorzaak: mechanisch falen of slijtage

 

 

17 februari 2003: Open laadklep raakt passagierstrein, Dorst - 6 gewonden

Van een goederentrein geladen met houtsnippers staat een laadklep open. Een tegemoetkomende passagierstrein raakt de laadklep ter hoogte van de ramen. 2 treinstellen worden opengereten.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

20 maart 2003: Trein botsing op wisselstraat, Roermond - 1 dode, 7 gewonden

De zware goederentrein van Shortlines, onderweg van Born naar Rotterdam, is 5 minuten te vroeg aangekomen in Roermond. Daardoor moet de trein nu de baan van de stoptrein Nijmegen - Roermond kruisen.
De stoptrein krijgt rood licht voor het oprijden van de wisselstraat voor station Roermond. De machinist van deze trein krijgt echter een hartinfarct en reageert niet op het rode sein. Kennelijk houdt hij zijn voet op de dodemansknop, want de trein blijft zonder alerte bestuurder toch doorrijden en botst op de goederentrein.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

13 december 2003: Trein schiet door stootbuffer, Den Haag - geen gewonden

In het Haagse Centraal Station schiet een treinstel door het stootblok en ramt een bonbons-winkel in het verlengde van het spoor. Het treinstel raakt los van zijn draaistellen en komt klem te zitten onder het overkapte perron. De machinist zou te laat geremd hebben.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

21 mei 2004: Trein botsing op wisselstraat, Amsterdam - 20 gewonden

Op de wisselstraat aan de oostzijde van het Amsterdamse Centraal Station, ter hoogte van het voormalig PTTgebouw aan het Oosterdok, botst de Intercity Heerlen-Haarlem frontaal op een rangerende, lege dubbeldekstrein. De machinist van de de rangerende dubbeldekker reed door een rood sein. Hij was in verwarring gebracht doordat hij van de treindienstleiding toestemming voor vertrek had gekregen. Tegelijk sprong het uitrij-sein op geel, maar het dwergsein vˇˇr de wisselstraat stond echter op rood.
Het toenemend aantal incidenten waarbij machinisten op wisselstraten door een Stop Tonend Sein (STS) rijden, was voor de Raad voor de TransportVeiligheid onder leiding van Pieter van Vollenhoven aanleiding om fel uit te halen naar de overheid, die al jaren niets doet aan de modernisering van het ATB-systeem.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

30 september 2004: Trein botsing op wisselstraat, Roosendaal - 20 gewonden

Bij het uitrijden van station Roosendaal botst de Intercity Amsterdam-Vlissingen frontaal op een rangerende Belgische locomotief. De machinist van de Intercity ziet een rood sein over het hoofd. Het sein staat in een bocht en is moeilijk zichtbaar. De machinist kent de route goed, maar heeft nog nooit eerder op deze plek een rood sein gehad.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

22 november 2004: Gifwolk uit ketelwagon, Arnhem - 25 zieken

Op en rond station Arnhem raken opeens mensen onwel. De oorzaak bleef ook na grootschalig onderzoek van de brandweer onbekend. De brandweer concentreerde het onderzoek naar de ziekmakende stof op een ketelwagon die was gevuld met het gevaarlijke, brandbare methyl-tert-butylether. Er werd echter geen lek gevonden, of gevaarlijke stoffen in de lucht gemeten. Daarop is het RIVM met specialistische meetapparatuur verder gaan zoeken naar de bron van de ziekteverschijnselen. Pas de volgende ochtend werd op die ketelwagon een niet goed afgesloten tankdeksel gevonden.

categorie: chemie incident (grip 1/2/3)   |   aard: ongeval met gevaarlijke stof   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

11 februari 2005: Trein botsing op wisselstraat, Rotterdam - geen gewonden

Op de wisselstraat bij Rotterdam CS botste de sneltrein van Rotterdam naar Utrecht op de stoptrein die onderweg was van Rotterdam naar Gouda Goverwelle. Van beide treinen zijn twee wagons ontspoord. De botsing vond plaats bij lage snelheid.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

15 augustus 2005: Ontsporing, Amsterdam - geen gewonden

Voor de 3e keer in een paar maanden tijd ontspoorde een trein op het westelijk emplacement bij Amsterdam CS. Eerder waren 2 goederentreinen betrokken, maar op 15 augustus rond 9.10 uur ontspoorde de Intercity Maastricht - Haarlem. De zg. Trek/Duw trein werd opgeduwd door een locomotief, die dus achteraan de trein zat. De locomotief volgde niet de spoorbaan van de trein vˇˇr hem, maar ging via een wissel naar een ander spoor. De wagon direct voor de loc kwam daardoor dwars op het spoor te staan en trok een bovenleidingmast om. De locomotief duwde zich vervolgens een stukje in de wagon, die omhoog kwam. Het bovenleidingportaal kwam op een ICE-trein terecht, die op een ander spoor passeerde.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: mechanisch falen of slijtage

 

 

5 september 2005: Trein botsing in station, Amersfoort - 10 gewonden

Om 9.15 uur botst in het station van Amersfoort een vetrekkende passagierstrein met bestemming Alkmaar op een rangeerlocomotief die op hetzelfde spoor rijdt. De oorzaak van de aanrijding is onbekend.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

3 november 2005: Ontsporing na botsing met vrachtwagen, Wijhe - 1 dode, 31 gewonden

Op een met knipperlichten beveiligde overweg in Wijhe botst de InterCity Roosendaal - Zwolle op een vrachtwagen geladen met hout. De vrachtwagen stond stil op de overweg en wordt door de op volle snelheid rijdende trein meegesleurd. De trein ontspoort. Waarom de vrachtwagen op de overweg stilstond is niet bekend. Het spoor en de bovenleiding wordt over een lengte van 300 meter vernield.
De vrachtwagenchauffeur komt om het leven. De machinist van de trein raakt zwaargewond. 30 passagiers lopen lichte verwondingen op.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

24 juni 2006: Trein botsing in station, Maastricht - 41 gewonden

In het station van Maastricht botst rond 14.50 uur een stoptrein op een stilstaand leeg treinstel. De stoptrein kwam uit Kerkrade en had 65 passagiers aan boord. De botsing vindt plaats met lage snelheid, maar toch raken 41 passagiers gewond, waarvan 1 ernstig. Het treinverkeer was tot 19.45 uur gestremd. De oorzaak van de aanrijding is onbekend.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend

 

 

21 november 2006: Trein botsing op wisselstraat, Arnhem - 31 gewonden

Op de wisselstraat bij het station Arnhem botst rond 10.15 uur een goederentrein op de stoptrein Zutphen - Nijmegen. De zware locomotief van de goederentrein boort zich in het 2-wagenstel van de stoptrein. De machinisten kunnen tijdig uit hun cabines vluchten. 11 passagiers moeten in een ziekenhuis worden opgenomen, waarvan enkele door de brandweer uit de stoptrein moeten worden bevrijd. 20 lichtgewonden kunnen ter plaatse worden behandeld.
De OnderzoeksRaad voor de Veiligheid concludeerde in juni 2007 dat de machinist van de goederentrein door rood licht was gereden. Hij reed voor de eerste keer op dat baanvak en was onbekend met de plaatsing van de seinen.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

13 maart 2007: Treinbotsing, Amsterdam - 1 gewonde

Bij de opstelsporen ter hoogte van het Muiderpoortstation schampt een volle intercity uit Amersfoort een lege passagierstrein. De voorste bak van het eerste treinstel kantelt. Behalve de machinist raakt niemand gewond.
De lege passagierstrein was door rood sein gereden, wat op deze plaats al vaker was voorkomen doordat palen en borden goed zicht op het sein belemmerde. De machinist werd bovendien in verwarring gebracht door het groene sein voor het naastliggende spoor, waar de intercity reed.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

11 oktober 2008: Treinbotsing, Gouda - geen gewonden

Bij het vertrek uit station Gouda komt een Intercity in botsing met een Thalys. De Thalys werd over Gouda omgeleid wegens werkzaamheden. Beide treinen stonden aan hetzelfde perron en reden tegelijk op.
Niemand raakte gewond, maar de schade aan de treinen was aanzienlijk. Verschillende instanties doen onderzoek naar de oorzaak van de botsing.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

29 mei 2009: Treinbotsing, Zwolle - 1 gewonde

Op de wisselstraat bij station Zwolle schampt een loc van een goederentrein de stoptrein naar Utrecht. 1 passagier raakt gewond. Het spoorverkeer is de hele dag ontregeld.
Treinongevallen op wisselstraten komen de laatste jaren frequent voor. Het verouderde ATB systeem werkt niet bij lage snelheden, dus als een rood sein gemist wordt wordt de trein niet automatisch gestopt.
Het aantal gevallen waarbij een trein door een StopTonend Sein rijdt neemt ook toe, volgens onbevestigde geruchten door de verminderde aandacht voor spoorweg-veiligheid nu de private concurrentie op het spoor toeneemt.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: www.nu.nl

 

 

28 juni 2009: Trein rijdt bus doormidden (TIS3.3), Halfweg - 7 gewonden

Om 00.45 uur rijdt een lege gelede bus van Arriva de overweg op die vanuit Halfweg het recreatiegebied Spaarnwoude in voert. De bus gaat feestgangers bij het Awakenings festival ophalen, maar komt in de file terecht en blijft op de overweg steken. Dan gaan de overwegbomen dicht. De bus wordt dwars doormidden gereden door een aanstormende trein.
In de trein zaten 200 mensen. 5 passagiers van de trein, de machinist en de buschauffeur raken lichtgewond. Het voorste treinstel ontspoort gedeeltelijk en vernield het spoor over tientallen meters. Het Trein Incident Scenario 3.3 wordt afgeroepen (ontsporing met slachtoffers of aanrijding tussen een trein met een andere trein of bus/vrachtauto waardoor wagenstellen niet vervormd, gekanteld of gestapeld zijn)
Het treinverkeer tussen Amsterdam en Haarlem is de hele zondag gestremd om de ravage op te ruimen en het spoor te herstellen. Waarom de bus op de overweg tot staan kwam is nog onduidelijk. Volgens buurtbewoners was het vanwege het festival de hele avond een chaotische drukte op de wegen bij de overweg.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout

 

 

24 september 2009: Treinbotsing (GRIP3, TIS4.4), Barendrecht - 1 dode, 1 gewonde

Rond 22.30 uur botsen onder het viaduct van de A15 bij Barendrecht 2 goederentreinen frontaal op elkaar. EÚn van de botsende treinen wordt getrokken door 2 Raillion (tegenwoordig DB Schenker geheten) 6400serie diesellocs, de andere trein wordt getrokken door een Class66 dieselloc van ERS. De machinist van de DB Schenker trein zit ernstig bekneld in zijn cabine en overlijdt, de ander raakt gewond. De goederenwagons ontsporen en schuiven in elkaar. EÚn van de treinen vervoerde tankwagons met nafta, waardoor TIS 4.4 wordt afgekondigd (Trein Incident Scenario; ongeval met gevaarlijke stoffen en een groot effectgebied; gekoppeld aan GRIP3). De nafta is niet vrijgekomen bij het ongeval.
Op de plaats van het ongeval lopen 4 sporen vanuit Rotterdam en 2 afbuigende sporen naar Europoort. Op een naastgelegen spoor kan de intercity naar Brussel nog net op tijd een noodstop maken vˇˇr de ravage, maar raakt wel een brokstuk. Ook een stoptrein op het tegenliggende spoor kan tijdig stoppen. Enkele passagiers van de intercity raken licht gewond. De ruim 150 passagiers worden opgevangen in een nabijgelegen wegrestaurant.
Het viaduct van de A15 raakt beschadigd. Het treinverkeer op het traject Rotterdam-Dordrecht is voor lange tijd geheel gestremd, omdat het erg moeilijk is om de wrakstukken onder het viaduct vandaan te halen. De A15 is de hele nacht afgesloten.
De botsing is veroorzaakt doordat de DB SChenker trein met lage snelheid door StopTonend Sein (rood licht) is gereden. Op dit drukbereden stuk spoor was het verouderde ATB-EG aanwezig, dat bij snelheden onder de 40 km/uur niet kan ingrijpen als een rood sein wordt gepasseerd. De dienstregeling was zo ontworpen de beide goederentreinen op hetzelfde moment in tegengestelde richting op hetzelfde spoor moesten rijden, zodat er altijd ÚÚn van de twee voor een rood sein moest stoppen.
De Onderzoeksraad voor de Veiligheid, die het onderzoek naar de oorzaak heeft uitgevoerd, vermoedt dat de machinist van de DB SChenker trein onwel geworden is. De trein had op zijn reis van Onnen naar Kijfhoek al twee keer eerder een noodstop gemaakt omdat de dodemansknop niet op tijd werd ingedrukt, wat zeer uitzonderlijk is. Uit de sectie bleek dat de machinist een erfelijke hartafwijking had.
De Raad heeft kritiek op de dienstregeling, die een vermijdbaar risico introduceerde door 2 treinen op hetzelfde moment op hetzelfde spoor te laten rijden, en het ATB-EG systeem, dat al vele malen voor (bijna-)botsingen heeft gezorgd bij lage snelheden, maar waarvan de vervanging door modernere systemen erg lang op zich laat wachten.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
zie ook http://www.onderzoeksraad.nl/docs/rapporten/rapport_Treinongeluk_Barendrecht_web.pdf
bronnen: hulpverleningsforum

 

 

25 juli 2010: Trein rijdt stationsplein op, Stavoren - 2 gewonden

Een onderhoudstrein rijdt rond 23.35 uur in het station van Stavoren door het stootblok heen, het stationsplein op, schiet dwars door een watersportwinkel in het verlengde van het station, en neemt en-passant een lege dieseltankwagen die daar geparkeerd stond, mee. De trein komt zeker 100 meter voorbij het station op het plein tot stilstand. De watersportwinkel wordt geheel vernield. 2 bemanningsleden van de werktrein raken lichtgewond.
De onderhoudstrein van de Italiaanse firma Speno bevatte railsslijpwagens, die door een locomotief getrokken werden. De werkloc had een eenvoudig treinbe´nvloedingssysteem (ATB) aan boord, maar niet met hetzelfde systeem als op het baanvak Leeuwarden - Stavoren in gebruik is. Het kopspoor in Stavoren is als ÚÚn van de weinigen niet voorzien van waarschuwingseinen, maar van onverlichte "keperborden" die de machinist moeten waarschuwen om langzamer te rijden. De Italiaanse bemanning had een Nederlandse "pilot" machinist aan boord, maar heeft waarschijnlijk te hard gereden toen opeens in het donker het station van Stavoren opdoemde.
Dit is het 2e incident met een Speno slijptrein. In 2007 reed zo'n trein bij Zwolle te hard door een rood sein en vernielde daardoor een wissel. De spoorwegvergunning van Speno en hun Nederlandse aannemer BAM zijn door Prorail ingetrokken.
De OnderzoeksRaad voor de Veiligheid stelt een onderzoek naar de oorzaak in.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend
bronnen: nu.nl, hulpverleningsforum, www.somda.nl/forum/8893/Spenotrein+door+stootjuk+te+Stavoren/

 

 

14 januari 2011: Ethanol ketelwagon in brand (TIS4.4, GRIP3), Kijfhoek, Zwijndrecht - geen slachtoffers

Op het rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht raakt rond 21.40 uur een ketelwagon met ethanol in brand. De wagon staat in een rijtje met andere ketelwagons. De brandende ethanol stroomt uit de wagon, waardoor rondom de wagon een vloeistofplas in brand staat. Door de hitte-aanstraling van de andere ketelwagons in de omgeving, waaronder sommige lege LPGtanks, is er groot explosiegevaar. De lege LPG-wagons kunnen uiteindelijk onder waterkoeling worden weggesleept.
Ethanol is een alcohol, dat wel hevig brandt, maar waar bij verbranding geen giftige stoffen vrijkomen. De brand kan niet worden bestreden, de ethanol moet opbranden.
De brandweer schaalt op tot GRIP3. De A16 wordt afgesloten, evenals het treinverkeer tussen Rotterdam en Dordrecht. Woningen in het buitengebied van Zwijndrecht,in een straal van een kilometer rond het rangeerterrein, worden ontruimd. 33 mensen worden in een hotel in Zwijndrecht ondergebracht. Het sirene-net wordt niet gebruikt, omwonenden worden met een sms-alert ge´nformeerd.
Rond tien uur zaterdagochtend geeft de brandweer het sein brand meester. In de vroege zaterdagochtend is het gevaar voor explosie geweken en kunnen de bewoners weer naar hun woningen terugkeren. De brandweer laat de laatste resten ethanol gecontroleerd uitbranden.
De ketelwagon is waarschijnlijk gescheurd bij een botsing met een andere trein door een rangeerfout.

categorie: grootschalig incident (grip 2/3/4)   |   aard: brand   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend
bronnen: Radion Rijnmond, rtlnieuws, hulpverleningsforum. nu.nl

 

 

11 januari 2011: Treinbotsing, Zevenaar - geen slachtoffers

Om 11.59 uur komt de ICE123, uit Amsterdam op weg naar Frankfurt, op de wisselstraat van station Zevenaar op hetzelfde spoor terecht als een lege goederentrein in tegengestelde richting. Beide treinen schampen elkaar en worden uit de rails gedrukt. In de ICE zitten 146 passagiers. Bij de botsing zijn geen gewonden gevallen.
Uit het onderzoek van de Spoorwegpolitie is gebleken dat op dit traject over een lengte van 150 meter koperdraad is gestolen. Het is echter niet duidelijk hoe de treinen op hetzelfde spoor zijn gekomen, omdat het effect van de koperdiefstal op de aanrijding niet bekend is gemaakt.
Diefstal van koperdraad langs het spoor wordt een groeiend probleem nu de prijs van koper zo hoog is. Op veel verschillende plaatsen is het spoorverkeer langere tijd gestremd geraakt doordat sein-, wissel- en overweg-systemen niet meer werkten na diefstal van de kabels.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: crimineel of psychotisch handelen
bronnen: Omroep Gelderland

 

 

21 april 2012: Treinbotsing, Amsterdam - 1 dode, 116 gewonden

Op het traject Amsterdam CS - Amsterdam Sloterdijk komen rond 18.25 uur een Sprinter en een Intercity frontaal met elkaar in botsing. Het ongeval vindt plaatst ter hoogte van de Zaandijkstraat. Daar lopen 6 sporen tussen CS en Sloterdijk. Diverse wisselstraten zorgen op dit baanvak voor het splitsen van het spoorverkeer richting Zaandam, Haarlem en Schiphol. De Sprinter was op weg naar Uitgeest, de Intercity kwam uit Den Helder.
117 mensen lopen verwondingen op, waarvan 42 ernstig. 1 persoon overlijdt later in een ziekenhuis aan haar verwondingen. De hulpdiensten schalen op tot GRIP2. Ambulances en brandweer-eenheden uit de omliggende regio's komen Amsterdam-Amstelland te hulp, waaronder 2 trauma-teams en een SIGMAteam.
De stopstrein had vˇˇr de Singelgrachtbrug voor sein 494 moeten stoppen, zodat de Intercity via het wissel 489A bij de Zaandijkstraat af kon buigen naar het naastgelegen spoor.
De seinen op het stuk Amsterdam CS - Singelgrachtbrug waren echter niet voorzien van de nieuwe Automatische Trein Be´nvloeding - Verbeterde Versie. De ATB kon dus de stoptrein niet afremmen toen de machinist door rood reed.
Treinbotsingen bij lage snelheden op wisselstraten komen regelmatig voor in Nederland. Vaak worden de ongevallen veroorzaakt door het negeren van een StopTonend Sein, terwijl de Automatische Trein Be´nvloeding op wisselstraten - gezien de lage treinsnelheden - niet kan ingrijpen. Pieter van Vollenhoven maakte zich als voorzitter van de Onderzoeksraad voor de Veiligheid al jaren kwaad over de lakse houding van de Spoorwegen en de politiek ten aanzien van de invoering van geavanceerde treinbe´nvloedingssystemen.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend
lees meer...
bronnen: hulpverleningsforum, nu.nl, AT5

 

 

23 februari 2016: Ontsporing na botsing, Dalfsen - 1 dode, 7 gewonden

Rond 8.52 in de ochtend van 23 februari 2016 botst bij Het Lage Veld in Dalfsen een Arriva-trein op een hoogwerker op rupsbanden(een zogenaamde verreiker). De electrische 3-wagen trein van het type Stadler Spurt e-GTW ontspoort en komt op zijn kant in een weiland terecht. In de trein, met bestemming Emmen, bevinden zich 10 tot 15 passagiers en een machinist. 7 passagiers raken gewond, waarvan 2 ernstig. De machinist komt om het leven. De bestuurder van de hoogwerker weet van zijn voertuig af te springen en komt met de schrik vrij.
De hulpdiensten schalen op tot GRIP 2. De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar de toedracht van het ongeluk.
De hoogwerker passeerde een bewaakte spoorwegovergang, die in een flauwe bocht van de spoorlijn ligt. Er was net een trein in de richting Zwolle de overweg gepasseerd op het enkelspoor. Ongeveer 5 minuten later bereikte de trein richting Emmen de overweg, juist toen de verreiker het spoor overstak. Een verreiker kan slechts een snelheid halen van enkele kilometers per uur en wordt normaal gesproken per dieplader over de openbare weg vervoerd. Het oversteken van de overweg kan dus geruime tijd in beslag nemen, tijd die er niet was tussen de passage van de twee treinen.
De exacte toedracht van het ongeval moet nog worden vastgesteld.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: Hulpverleningsforum, RTV Oost

 

 

18 november 2016: Ontsporing na botsing, Winsum - 11 gewonden

Even na 12 uur botst op een onbewaakte overweg aan de Voslaan bij Winsum een Arriva-trein op een melktankwagen. Het diesel-electrische 3-wagen treinstel van het type Stadler Spurt GTW ontspoort geheel, maar kantelt niet. De meeste van de ongeveer 50 passagiers raken lichtgewond door rondvliegend glas en interieurdelen. 11 passagiers worden naar een ziekenhuis overgebracht, waarvan er 3 ernstig aan toe zijn, maar niet in levensgevaar.
Op dezelfde overweg zijn al meerdere aanrijdingen geweest, waarvan 2 met dodelijke afloop. In juli 1980 botsten vlak bij deze overweg 2 treinen op elkaar waarbij 9 doden vielen.
De hulpdiensten schalen op naar GRIP-2. Voor het eerst sinds de nieuwe regeling voor geneeskundig hulp bij rampen komt een NoodHulpTeam van het Rode Kruis ter plaatse voor de opvang van de lichtgewonde slachtoffers.
De chauffeur van de melktankwagen heeft tegen de laagstaande zon in, de trein niet zien aankomen door de wit-gekleurde voorzijde van de Arriva-trein.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: ontsporing   |   object: trein   |   oorzaak: besturings- of bedieningsfout
bronnen: hulpverleningsforum, RTV Noord

 

 

28 april 2017: Ontsporing na botsing, Wouw - 1 gewonde

Op een spoorwegovergang aan de Plantagebaan in Wouw komt een dieplader vast te zitten omdat de combinatie een bocht niet kan maken. De machinist van Intercity Roosendaal-Vlissingen ziet de geblokkeerde overgang maar kan niet op tijd tot stilstand komen. De trein ramt de dieplader en het voorste treinstel ontspoort gedeeltelijk. De chauffeur van de combinatie kan op tijd uit zijn cabine springen. In de trein raakt een conducteur lichtgewond. Het treinverkeer op dit baanvak is dagen gestremd geweest om de grote schade aan het baanvak en de overweg te kunnen herstellen.
Dit was al het tweede spoorwegongeval in 1 week door een botsing met zwaar materieel op een overweg: Op maandag botste in Deurne een goederentrein op een graafmachine. Ook toen vielen er geen slachtoffers, maar was de schade aan het spoor groot.
Prorail gaat onderzoeken of dergelijke ongevallen voorkomen kunnen worden.

categorie: spoorweg incident (grip 1/2/3)   |   aard: botsing   |   object: trein   |   oorzaak: onbekend



Er zijn 74 incidenten in deze categorie.
Daarbij zijn 236 dodelijke slachtoffers te betreuren.

 




terug naar de incidenten database

 

© 2017 zero-meridean OSP
copyleft GFDL:
Zie verantwoording
afkortingen bronnen verantwoording sitemap mail

= nieuwe pagina in een nieuw venster
= nieuwe pagina in hetzelfde venster
= andere paragraaf op deze pagina