afkortingen bronnen verantwoording sitemap mail




Lijst van incidenten: terug naar de incidenten-database

6 november 1990: Kettingbotsing Breda

Autosnelweg A16 loopt van Rotterdam over de Moerdijkbrug naar Breda en de Belgische grens.
De autosnelweg was in 1972 tussen het Hollands Diep en Prinsenbeek het toneel van de zwaarste kettingbotsing op de Nederlandse snelwegen (zie Kettingbotsing Prinsenbeek 1972 ).

De A16 voert vanaf de Moerdijkbrug het laaggelegen west-Brabantse polderland in.
´s Nachts koelt het vlakke, open polderland flink af. Als in de ochtenduren een zuidwesten wind vochtige, relatief warme zeelucht van de Ooster-en Westerschelde over het koude land blaast, kunnen daar plotseling opkomende, zeer dichte mistbanken ontstaan.

In 1990 is de A16 op dit stuk een rechte, maar smalle autoweg met 2 x 2 rijstroken.
Na de ramp van 1972 zijn er speciale mistsignalerings-borden aangebracht, maar wanneer de politie in de ochtendspits van 6 november 1990 bij het wegrestaurant Princeville een snelheidscontrole houdt, worden snelheden van ver boven de 130 gemeten.

Het is die dinsdagochtend 6 november 1990 druk op de 2x 2rijbaans autosnelweg ten westen van Breda.
Het is aanvankelijk helder weer, maar rond 9 uur ontstaan mistbanken boven het polderland.
Het harde rijden in de mistflarden gaat nog enige tijd goed, maar rond 9.10 uur doemt er plotseling een zeer dichte mistbank op bij de afslag Rijsbergen. Op de westelijke rijbaan richting Antwerpen remt een vrachtwagen met aanhanger hard af. De combinatie gaat scharen. Achteropkomende auto's botsen op de combinatie, die dwars over de weg staat.
Vrijwel direct daarop is ook de oostelijke rijbaan richting Rotterdam het toneel van op elkaar botsende auto's en vrachtwagens. Om 9.20 uur is het verkeer in beide richtingen tot stilstand gekomen in de dichte mist. In de ravage ontstaat brand. Autosnelweg A16 is voor de 2e keer in 20 jaar, op bijna dezelfde plek, veranderd in een brandende hel van verwrongen staal en kermende gewonden.
Bij beide kettingbotsingen zijn in totaal 101 voertuigen betrokken, waaronder een tankwagen met zwavelzuur en een niet-ontgaste xyleen-tankwagen. Er komen geen gevaarlijke stoffen vrij.
8 mensen komen om. Er zijn 27 gewonden, waarvan 11 ernstig.

In 2004 is de A16 tussen Rotterdam en het knooppunt Galder verbreed tot 2 x 3 rijstroken.
Met matrixborden kan de snelheid worden begrenst als de weersomstandigheden daar aanleiding toe geven.

 

 

Bronnen:

Archief Leeuwarder Courant 7 november en 8 november
Autosnelwegen in Nederland (A16)
Wegenwiki A16
Groot Alarm ! branden in binnen- en buitenland, F.H.J. van der Beek, © 1992 Koninklijke Vermande, ISBN 90 6040 997 3

 




terug naar de incidenten database

 

©2013 zero-meridean OSP
copyleft GFDL:
Zie verantwoording
afkortingen bronnen verantwoording sitemap mail

= nieuwe pagina in een nieuw venster
= nieuwe pagina in hetzelfde venster
= andere paragraaf op deze pagina